Renault Clio Lozenge

Bakgrund

 

Tävling från Renault Sverige; Designa, namnge och skapa ett 360° kommunikationskoncept för en specialutgåva av bilen Renault Clio.

Vinnaren fick sin bil producerad i 200 exemplar som hade säljstart på den svenska marknaden våren 2016. (Vi vann)

Utmaning

 

Renault ville rikta sig mot en yngre målgrupp (25–45 år) och positionera sig som ett emotionellt val av bilmärke. Mitt team och jag ville komma ifrån de normer som som man ofta ser i bilreklam idag och därför inte fokusera lika mycket på bilen i sig.

Resultat

 

Kärnan i kommunikationen är uppbyggt kring nostalgi, minnen och speciella ögonblick. Dessa känslor komprimerades ner till en grundidé: ”Your first”. Tonaliteten handlade om sensationen vi får när vi gör något för första gången. Designen på bilen hämtade inspiration från ett av Reanults första gången ögonblick, födelsen av deras ikoniska Lozenge logotyp.

TEAM:

Linnéa Björkman, Joel Klasén, Ariana Ocampo, Gustaf Jonshult, Jenny Löfgren

© 2017 Filip Lindén

<

>